Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Taysi Batniji is in 1966 geboren in Gaza, Palestina en leeft en werkt in Parijs en Palestina. Hij studeerde kunst aan de universiteit van An-Najah in Nablus en vervolgde zijn studies in Frankrijk aan de Ecole Nationale des Beaux-Arts in Bourges, aan de Université Paris 8, in Saint-Denis en aan de Ecole Nationale des Beaux-Arts in Marseille. In 2011 ontving hij de Prix Abraaj Capital. Hij heeft ook deelgenomen aan talrijke internationale tentoonstellingen zoals de Biënnale van Venetië in 2003, 2009 en 2011, van Istanbul in 2011, de 8ste Biënnale van Sharjah in 2007 en de Biënnale van Thessaloniki in 2015.
Hij documenteert op een zeer gevoelige en doodgewone, niet-spectaculaire manier de dagelijkse realiteit van de Palestijnse bevolking: hij legt het accent op verplaatsing en vervreemding, het gevangenzitten tussen twee werelden, mobiliteit en het gebrek eraan. Naast de Palestijnse situatie waar hij als getuige fungeert geeft zijn werk ook zijn eigen situatie weer als een Palestijnse kunstenaar in een westers kunstenaarsmilieu.

Een film of foto’s maken in de doorvoergebieden tussen Egypte en Gaza is verboden. Deze film handelt over de mobiliteitsproblemen of zelfs het totale gebrek aan mobiliteit waarmee de Palestijnen dagelijks moeten afrekenen.
“Transit is een deel van een reflectie die ik uitgevoerd heb sedert 1997 over begrippen zoals gedwongen of vrijwillige verhuizing en menselijk verkeer. Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de status van tussen-twee: tussen-twee identiteiten, tussen-twee culturen.” Als een clandestiene niet gelegitimeerde videomaker, reiziger onder de reizigers, onderscheid ik mezelf van fotojournalisten en reporters omdat ik geen regering of ideologie vertegenwoordig. De langzame opeenvolging van onhandig in beeld gebrachte haast stilstaande beelden, waar niks gebeurt behalve het wachten van de reizigers vormt ook een schril contrast met de ‘opgeklopte’ gebeurtenissen die de afgezanten van de massamedia in het algemeen najagen”. T.B.