Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Miguel Peres Dos Santos (°1976, Lisabon, Portugal) is een kunstenaar die met tal van verschillende media werkt. Aanvankelijk startte hij met een opleiding als beeldhouwer in Lisabon in 1999. Nadien ging hij naar Nederland om in 2012 zijn master diploma te halen in Den Haag in Artistiek onderzoek aan de Koninklijke Academie en het Koninklijk Conservatorium. Zijn werk was in 2015 te zien in de Beurschouwburg in Brussel, in 2012 in Oslo – Noorwegen, in 2011 in Fuso. Video art festival, Lisabon - Portugal. In 2012 had Miguel Peres dos Santos een solo tentoonstelling in Het Nutshuis, in Den Haag.

Door esthetische aspecten te beklemtonen, werkt Peres Dos Santos rond onderwerpen zoals archief en herinnering. Zijn werken stralen soms kilte en latent geweld uit; soms ontstaat tegengestelde schoonheid. Er worden momenten voorgesteld om menselijk drama aan te raken opdat ons bestaan opgehelderd wordt, en wij poëzie in het dagelijks leven kunnen terugvinden.
Zijn werken tonen hoe het leven subjectieve grenzen overstijgt en vertellen vaak het verhaal over de effecten van globale culturele interactie van de 2de helft van de 20ste eeuw.

“Het rouwen van de zee” werd opgenomen in  Cidade Velha in Kaap Verdië in 2016. Aan de rand van de Afrikaanse Noord-westkust, was deze stad de eerste koloniale uitvalsbasis om de slavenhandel naar Amerika op te starten. Naar schatting werden 4 tot 6 miljoen mensen hier tot slavernij gedwongen en verkocht. Ze werden vervolgens naar het Amerikaanse continent verscheept, vooral naar Brazilië.
De film, zoals de stad, is een echo van de immense droefheid van het verleden in het heden. Rond het vertellend gedicht "Um r’bêra pa mar" van Ovidio Martins (1928-1999)  meanderen de denkbeeldige beelden en de klank tussen herinnering en zintuiglijke waarneming, tussen wat herinnerd wordt en wat uit de herinnering overblijft.