Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Melik Ohanian is in 1969 geboren in Lyon, Frankrijk. Hij leeft en werkt in Parijs en New York.
Hij is een Frans hedendaags kunstenaar van Armeense origine. Zijn werk werd tentoongesteld op verschillende solotentoonstellingen in de Galerie Chantal Crousel en het Palais de Tokyo in Parijs, South London Gallery in Londen, De Appel in Amsterdam, IAC in Villeurbanne, Yvon Lambert in New York, het Museum in Progress in Wenen en in Matucana 100 in Santiago de Chile. Hij nam ook deel aan heel wat groepstentoonstellingen over de hele wereld met in het bijzonder de biënnale in Sao Paolo (waar hij Frankrijk vertegenwoordigde) en de biënnales van Berlijn en Sidney in 2004, de biënnales van Moskou en Lyon in 2005, de biënnales van Gwangju en Sevilla in 2006 en de 52ste editie van de biënnale van Venetië in 2007.

In zijn oeuvre aarzelt Ohanian niet om het grote kwaad in de wereld te vatten. Een werk over gastarbeiders in de VAE werd eerst besteld, maar uiteindelijk geweerd van een biënnale in het Midden-Oosten. Tijdens de voorbije twintig jaar heeft hij een persoonlijk oeuvre opgebouwd met een bijzondere aandacht voor de relatie tussen wetenschap, astrofysica, politiek en visuele kunst.

Tijd als motivatie voor competitie vormt de bron van zijn vroege werk. Voor ‘At Late’ (1998) vroeg hij drie atleten om te rennen tegen een ruimteklok. De spanning wordt opgebouwd wanneer de renners hun rondjes afhaspelen op een binnenpiste, terwijl de metrische lengte van de haspel in de rechterbovenkant van het beeld aftelt. De 16mm-film eindigt precies op het moment van hun persoonlijke record, hoe dicht de atleten zich ook bij de eindstreep bevinden.