Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

De afgelopen tien jaar was Irina Botea Bucan, geboren in Ploiesti, Romanië, betrokken in een kunstpraktijk die verschillende media gebruikt om sociopolitieke dynamieken en de mogelijkheid tot transformatie te onderzoeken.
‘In haar video’s verwijst Botea geregeld naar methodes van ‘re-enactment’ en rollenspel, maar haar belangrijkste doel is niet om fictie te maken die voor realiteit wordt genomen. Haar interesse ligt in de realiteit van de voorstelling en in de authentieke individualiteit van de spelers.’ (Oliver Kielmayer)
Ze heeft onder meer voorstellingen gegeven op de 55e Biënnale van Venetië, het Internationale Film Festival van Rotterdam, het ‘’New Museum’ in New York, het Museum of Contemporary Art of Castilia and Leon’, het Pompidou in Parijs, de Nationale Gallerij Jeu de Paume van Parijs, de ‘Kunsthalle Winterthur’ en het ‘Reina Sofia National Museum in Madrid.

‘Photocopy/ Fotocopia’ is een voorstelling die gebaseerd is op woordenlijsten en gebarenlijsten die door de politieke beweging ‘15M’ gebruikt werden.
Het proces van ‘reenactment’ komt voort uit de deelname aan verschillende bijeenkomsten, marsen en betogingen die in Barcelona plaatsvonden in de lente van 2011. ‘Photocopy/Fotocopia’ creëert een metaforische en reflectieve arena buiten de belangrijkste publieke betogingen. Door het gebruik van ‘theater van de onderdrukten’ (Augusto Boal) probeerden deelnemers een choreografische interpretatie van collectief verzet en de betekenis van ‘individual agency’ te ontwikkelen.
De spelers communiceren via een dialoog van aanspreken en reageren, die gebaseerd is op ritmische woorden en gebaren die uit hun context gehaald zijn. Dat genereert een her-articulatie en een nieuwe configuratie van toekomstige betogen. De symbolische re-contextualisering van verzetsacties roept vragen op over hoe publiek protest spontaan kan omgevormd worden in een duurzaam proces van participerende democratie.