Skip to content
Warning: To enhance the user experience on this site we use cookies.

Het Koninklijk Atheneum Antwerpen ligt aan de rand van Antwerpen-Noord, een wijk die, eigen aan elke wereldstad, gekenmerkt wordt door een grote diversiteit aan culturen.

Met leerlingen uit 50 verschillende landen weerspiegelt de school deze diversiteit: Albanië, Angola, Armenië,  België, Bolivia, Brazilië, Bulgarije, China,  Dominicaanse Republiek, El Salvador, Eritrea, Filipijnen, Frankrijk, Ghana, Griekenland, Guinea, Guyana, India, Irak, Italië, Ivoorkust, Kaapverdië, Kameroen, Kenia, Kosovo, Libië, Macedonië, Marokko, Mongolië, Nederland, Nepal, Nigeria, Oekraïne, Oostenrijk, Pakistan, Palestina, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Rwanda, Servië, Sierra Leone, Somalia, Spanje, Suriname, Syrië, Thailand, Turkije & Venezuela. De grote maatschappelijke vragen van vandaag komen in de school aan bod. De tentoonstellingen die in het Atheneum plaats vinden, hebben tot doel complexe problemen bespreekbaar te maken.

De titel van de tentoonstelling ‘I travelled the world and the seven seas’, is ontleend aan een tekstregel uit de popsong “Sweet Dreams (Are Made Of This)” uit 1983 van de Britse band “Eurythmics” (Annie Lennox en Dave Stewart). De titel vat het hele tentoonstellings-concept samen: de internationale keuze van de werken, het traject door verschillende wateren en continenten, het geprojecteerde bewegende beeld als vehikel voor een ontdekkingsreis, met de verwijzing naar de beweging van volkeren en de migratiegeschiedenis.

De tentoonstelling bestaat uit twee onderdelen die elk op een heel specifieke manier hetzelfde videoprogramma vertonen:
Op de immense vloer van de AthenA zaal worden zeven videobeelden simultaan geprojecteerd. Ze verbeelden de zeven deinende zeeën. Alternerend worden de 50 videowerken naar de oppervlakte gebracht. Het concept van de tentoonstelling is in de eerste plaats artistiek, al confronteert het de bezoeker met zeer uiteenlopende thema’s en verhalen - ad random, onverwacht en in de zuiverste vorm. Zo dicht staat een bezoeker zelden “in” een kunstwerk.
Dezelfde 50 video’s worden integraal na elkaar vertoond in een cinematografische setting. Door deze optimale presentatie krijgt elk individueel werk de nodige aandacht.

Middels een selectie van één videowerk per land waar de leerlingen vandaan komen, wordt een subtiel netwerk aangereikt.

De werken in de tentoonstelling onthullen een aantal thema’s.

Grenzen, in transit zijn, (im)mobiliteit: Kunstenaars verbeelden op heel verschillende wijzen al dan niet persoonlijke verhalen. Van mensen die wachten op een trap van een vliegtuig, zonder dat er een vliegtuig is, het absurde van bureaucratische procedures aan grensposten, het verbod om bepaalde grenzen te overschrijden of specifiek de lotgevallen van Palestijnen in Gaza, … bij tal van werken zien we hoe dit thema de rode draad vormt zowel bij Europese als  niet-Europese kunstenaars.

De zee, water, migratie: Er zijn tal van boten te zien in deze tentoonstelling. Van immense cargo schepen tot zelf gevouwen papieren bootjes, reddingssloepen of aanspoelende reddingsvesten. De nooit aflatende eb en vloed onthult en toont wat er zich in en op haar wateren afspeelt. De zee in Afrika die rouwt omdat daar miljoenen slaven naar America gedeporteerd werden, de oversteek te boot om het land te verlaten en elders een nieuw leven te beginnen, de verwerking van een overleden familielid op zee.
Grootsteden, afval, recycling: Een aantal films spelen zich af in chaotische metropolen. Sloppenwijken en storten. Waar mensen hun afval dumpen ontstaat nieuw leven: ongedierte en insecten krioelen op, rond, naast en tussen elkaar en voeden zich waar mogelijk. De insecten zijn evengoed een metafoor voor het menselijk handelen. Armoede en al dan niet daaruit volgend het recycleren van afval, of afval ook als een inspiratie zien om zelf iets nieuws uit te vinden.

Identiteit, seksualiteit, religie: Naakt je haar knippen voor de camera of seksuele identiteit in beeld brengen middels acteeroefeningen, sommige kunstenaars gebruiken video om iets over hun identiteit te vertellen. Een Afrikaanse spokeswoman van de LGBTQ (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Queer) -gemeenschap is beeldend kunstenaar. Ook verwijzingen naar religie zijn in een aantal werken terug te vinden: Water speelt een belangrijke rol in verschillende rites en symboliseert reiniging en puurheid.

Traditie, geschiedenis, politiek, taal: In de gietende ijskoude regen wordt een reusachtige vlag tot kleine stukjes verknipt, een groep mensen is zo opgesteld dat ze allemaal even groot zijn/lijken, gebaren van politici worden nagebootst, een leeg parlement wordt gefilmd. De kunstenaar levert kritiek op het huidig politiek bestel, en drukt dit uit in de vorm van performance, film met hoog documentair gehalte, of via re-enactment. De sociaal geëngageerde kunstenaar wil als kritische burger zijn verontwaardiging uitdrukken en aan het publiek kenbaar maken. De kunstenaar die toont wat er fout loopt in de wereld. Taal, tekst, literatuur, verhalen uit mondelinge overlevering en boeken zijn ook heel expliciete uitdrukkingsvormen van verschillende culturen.

Alle leerlingen van het GO! Atheneum Antwerpen zullen ‘deelnemen’ aan het
‘I travelled the world and the seven seas’ project. Sommige leerlingen gidsen medeleerlingen en voeren filosofische gesprekken. Andere leerlingen verwerken hun opgewekte emoties in een eigen kunstproject: ‘Athena-syntax where ART and EDUCATION meet’. Zo ontplooien ze zich tot wereldburgers door zichzelf te ontdekken, en de ander te ontmoeten.

‘I travelled the world and the seven seas’ is een initiatief van HELD (Wilfried Huet, Dirk Engelen, Stella Lohaus, Isabel Devriendt). In coproductie met LLS 387 ruimte voor actuele kunst, in samenwerking met Escautville en met de medewerking van Vidisquare. Dit project kwam tot stand met de steun van De Vlaamse Overheid, Stad Antwerpen, CERA.

Open dinsdag–zondag, 14:00-18:00
Toegang gratis

PRESS:

h art Magazine
Het Laatste Nieuws
Gazet van Antwerpen