Skip to content
Warning: To enhance the user experience on this site we use cookies.

Adrien Tirtiaux (1980, Brussel) maakt werken die zich steeds tot een specifieke context betrekken, dat een ruimtelijk/architecturaal, politiek/historisch, taalkundig of grafisch gegeven kan zijn. In Belgie was zijn werk o.a. te zien in Bozar ‘Young Belgian Art Prize’ (2013) en Lokaal 01 – Antwerpen. In het buitenland was zijn werk onder meer te zien in Manifesta 7, Secession Vienna, Stroom Den Haag, Villa Merkel, Kunsthalle Sankt Gallen. In zijn solotentoonstelling ‘Les douze travaux d’Adrien Tirtiaux’, in IKOB - Eupen vorig jaar, probeerde Tirtiaux Hercules-gewijs 12 moeilijke opdrachten aan te pakken die waren geënt op de problematiek van het Duits-Belgisch kunstencentrum. Tirtiaux wordt vertegenwoordigd door Galerie Martin Janda in Wenen.
In mariondecannière artspace stelt Tirtiaux twee sculpturen voor. ‘Gleichgewichtskonstruktion (Das Land mit sechs Parlamenten)’ (2014) schetst de politieke structuur van België op een zeer accurate en sculpturale wijze. De zes parlementen die van elkaar verschillen in kleur en volume, positioneren zich ten opzichte van elkaar in een evenwichtsconstructie.
Ook het werk ‘One Nail’ (2015) gaat over delicate structuren. Zolang niemand het beroert, is het stabiel, maar de verschillende balken in de ruimte vinden hun stabiliteit in slechts 1 nagel. Van daaruit vertrekt, en daarop rust de hele installatie. Tijdens de finissage van de tentoonstelling wordt de nagel voor het publiek verwijderd.

Adrien Tirtiaux